Intervju med Yunus, eier av Svanen Oslo

Picture of Oslo i sentrum

Oslo i sentrum

et innblikk i cocktailbaren Svanen


Fra Oslos eldste apotek til en av verdens beste "nye" barer

Svanen har blitt kåret til en av verdens beste, nye barer i hele verden 2020 i Condé Nast Traveller, et amerikansk reise- og luksusblad. Med historiske lokaler fra 1800-tallet, har eieren tatt vare på den historiske profilen til det tidligere apoteket og lagt det inn i cocktailbaren han åpnet i 2019. Vi har tatt en prat med Yunus og historien bak Svanen cocktailbar.

Yunus er fra Oslo, men født i Tyrkia. Mens han studerte drev han en familiebedrift med faren sin og jobbet etterhvert i bar-bransjen. Noen år senere startet han på et nytt prosjekt og sammen med noen andre, opprettet de baren Himkok, som ble kåret til en av verdens beste barer i 2016. Yunus fikk æren av å reise verden rundt og holde masse foredrag om Himkok.

– Den største var med over 1000 mennesker som skulle høre historien bak Himkok”, forteller han til oss. 

Det perfekte lokalet

En dag gikk Yunus på en liten gåtur med Caroline Krefting, investerings- og utviklingsdirektør i Carucel Eiendom, et eiendomsselskap i Oslo. Da de hadde kommet til Karl Johans gate 13 så de på det gamle lokalet til Svaneapoteket og da sa Yunus at dette var et perfekt lokale for en cocktailbar. 

– Caroline fortalte meg at det var vanskelig å finne noen som ville ta over siden de enten ville rive det ned eller forandre på hele det historiske lokalet. Jeg tenkte inni meg at det var akkurat sånn jeg ville ha det og at det var perfekt som det var. Samme dagen dro vi til kontoret hennes og tegnet en avtale for overtakelse i løpet av noen få dager,

Han fikk mye hjelp fra venner til å få ting på plass og i februar 2019 lanserte han cocktailbaren Svanen. Det samme året ble baren kåret til beste nyåpnede bar i Norge. Da var de også nominert i alle kategorier. 

– Vi ble også kåret til en av verdens 8 beste nye barer i hele verden. Da var det blant annet barer fra New York, Mexico City, Singapore, London og Paris. Dette var veldig kult!

En 400 år gammel skjult perle

I løpet av så kort tid har Svanen fått en del priser, og det spesielle med baren er at Yunus har valgt å beholde kjernen i lokalet og bygge på det historiske både i Svanens merkevareprofil og inne i lokalet. 

– Svaneapoteket drev apotek her fra 1896 til 2014, men selve selskapet startet i 1628. Dette lokalet er den siste de hadde før de la ned i 2014, så det var Norges eldste selskap med en drift på nesten 400 år”.

"Norges eldste selskap med en drift på nesten 400 år".

Lokalet er i nyklassisisme med vakker maling på taket. Cocktailbaren har beholdt de historiske elementene og til høsten skal de åpne en bar i kjelleren som skal hete “Den grimme ælling” – Den stygge andungen på dansk. 

– Dette blir vår skjulte perle og noe vi gleder oss til å åpne.

Fellesskapet er viktigst

Svanen består av fem ansatte og alle har vært der siden de startet. Yunus er opptatt av fellesskapet og er stolt av gjengen sin. 

– Man kan ha verdens fineste lokaler, verdens beste drinker, men til syvende og sist så er det menneskene som gjør om stedet til en bar. Det er ingen maskiner som kan gjøre den jobben vi gjør. Denne bransjen er jo den eldste i verden og baren handler om menneskene.  – siterer Yunus.

Pandemien stoppet ikke kreativiteten

Nå har Svanen vært nedstengt i en lang periode pga. strenge smitteverntiltak. Men dette stoppet ikke Yunus i å være kreativ og komme på nye ideer for Svanen. 

– Vi tenkte at folk vil jo ha drinker hjemme og nå som barene fortsatt har stengt, savner folk den stemningen. Vi ville lage noe som er godt og enkelt å lage, og derfor kom vi på Svanens pre-mixere. Dette er de samme premissene fra cocktailene man får hos oss», – sier Yunus.

Svanens pre-mixere kommer i en flaske hvor du selv kan lage din egen cocktail-drink hjemme. Etiketten er også medisiner tatt av mikroskop med inspirasjon fra apoteket, og etterhvert vil de også selge mye kunst som blir solgt på trykk. 

– Lokalet er et gammelt apotek med mye historie og derfor føler vi at det er viktig å formidle det videre gjennom vår cocktailbar. Jeg har aldri sett på dette som en bedrift, men heller at man skaper en kultur man kan stå for. Det er stort fokus på at det er rød tråd med historien bak lokalet og Svanen cocktailbar gjennom brandingen – avslutter Yunus.

Annet innhold du kanskje vil like