Oslo i sentrum logo

Hvem er Roger? Hvorfor skal vi redde Roger?

Roger Odeh er daglig leder for suvenirbutikken Alle Tiders. Han er en av mange som sliter og er snart nødt til å legge ned én, kanskje to av sine tre butikker i sentrum fordi han er på vei til å bruke opp sine sparepenger. Hans historie er helt spesiell da han ville motbevise snakket om at “utlendinger ikke ville jobbe”, tidlig på 80-tallet. Roger er noe så sjeldent som en palestiner fra Israel, Han åpnet suvenirbutikken og ønsket å gi jobbmuligheter til innvandrere. Siden den gang har Roger hatt over 300 ansatte, hvor mange har lært seg norsk og har blitt integrert i det norske samfunnet. Flere av dem har i dag store karrierer som ingeniører, hotelleiere og sykepleiere. Roger er filantropen som ser menneskene og alle som har jobbet i Karl Johans gate en tid, og alle vet hvem Roger er. Han er «alltid» tilstede i gaten, og vil alltid ta seg tid til en prat. Han er symbolet på «Agoraen» og representerer mangfoldet. Det vil være trist dersom vi ikke kan redde Roger, og alle de andre virksomhetene i sentrum. Det haster å få utbetalt tiltakspakker nå!!

Pandemien har påvirket hele Oslo sentrum. Da 20 000 kontorarbeidsplasser ble stengt ned, og turistene forsvant over natten, opphørte også møtevirksomhetene umiddelbart. På kort tid mistet Oslo sentrum en tilreising på over 60%. Det motsatte skjedde i andre handelsdestinasjoner rundt om i regionen som har fått økt tilreising fordi man nå handler lokalt. Det sier seg selv at krisen som de næringsdrivende og ansatte nå opplever i Oslo sentrum er akutt og at mange av de befinner seg i en akutt krise. 

I Oslo sentrum finner du Norges svar på «West End» og «Broadway» med teatrene liggende tett i tett. Markedsplassen i Oslo sentrum er det som gjør sentrum levende, alle førsteetasjene bestående av alt fra spennende serveringskonsepter til det ypperste innen mote til fast fashion motebutikker, og til suvenirbutikkene som fyller de utenlandske turistenes behov for å ta med seg et minne fra besøket i Norges hovedstad. Alt dette i en velfungerende symbiose som gjør Oslo sentrum så opplevelsesrik at uansett hvem du er så vil du flere ganger oppsøke Karl Johan og omliggende områder i sentrum for å oppleve det gode byliv. Det er miksen mellom alle butikkene, serveringsstedene, kafeene, teatrene, frisørene, konsertscenene som gjør Oslo sentrum så unikt.

Vi trenger de alle, store som små. Og vi trenger å sysselsette alle de 11 000 menneskene som var ansatt i Oslo sentrum i 2019. Vår bransje preges av unge ansatte, gjerne med sin første jobb, mange av de har «huller i CV» det er disse som vil slite med å komme inn på arbeidsmarkedet mest dersom jobbene deres forsvinner.

Er det et tomt sentrum du vil fremtiden skal være? De små bedriftene er de som blir hardest rammet, og vi trenger en kombinasjon av både de store og små fordi dette gir sentrum et personlig preg, og menneskene bak bedriftene er det som gir sentrum sjel!

“Det er opplevelsen, det er følelsen, det er alt rundt det – Det er de som gir sentrum sjel og uten disse, da er Oslo sentrum tom”.

Vi oppfordrer også alle til å ikke glemme sentrum under denne pandemien og bruk våre virksomheter. Her er det plass til store rom med mange handlegater. Alle overholder smittevernskravene og bidrar til trygg handel og opplevelser. 

Hjelp oss med å spre budskapet videre slik at Regjeringen ser dette! #reddroger.

Annet innhold du kanskje vil like